CEM-modul til Volvo V40 og S40

På ældre Volvo S40 og V40 går nærlyset nogen gange ud i den ene side.
Årsagen findes i CEM-modulet, der blandt andet styrer bilens nærlys.
Nye CEM-moduler er dyre, og ofte i restordre og brugte moduler er sjældent til at få fat i.
Derfor er den bedste og måske eneste løsning, at få modulet repareret.
Nogle mekanikere laver en nødløsning ved at trække en ledning fra lygten, der virker til den uvirksomme lygte.
Det kan gå godt, men det kan også gå galt.
Hvis det går galt kan CEM-modulet blive ødelagt, så det ikke kan repareres igen.
Jeg fik sådan et modul ind forleden. Det lod sig ikke reparere, fordi printkortet var brændt af.
Derfor anbefaler jeg en autoriseret reparation af CEM-modulet, hvis nærlyset skulle slukke i den ene side.
Jeg skifter komponenterne, der styrer lyset i begge sider, så der ikke bliver problemer frem over.

På denne måde slipper man også for, at modulet skal kodes om.

Det kan foretages mens du venter.

Boost pressure sensor - fejlkode CEM 1600

Defekt ladetryksmåler – boost pressure sensor

Min Volvo S80 fra 2002 har ind imellem haft lidt startvanskeligheder, når motoren var varm. Når motoren startede blev meddelelsen ”Nedsat motorkraft” ind imellem vist i kort tid i infodisplayet.

Udlæsning af fejlkoder viste: ECM5200 (Fejlagtigt signal fra omdrejningssensoren), ECM170F (Atmospheric pressure sensor/boost pressure sensor range check - FAULTY), ECM1600 (boost tryksensor signal for højt)

En dag gik bilen ud, mens min hustru holdt for rødt lys i et kryds. Den ville ikke starte igen og måtte skubbes ind til siden. Det førte til at problemet skulle løses nu

Efter nulstilling af fejlkoderne startede bilen uden problemer. Jeg udlæste fejlkoder med det samme. Fejlkoden ECM1600 blev aktiveret først.

Koden relaterer sig til ladetryksmåleren, der sidder på et kraftigt rør der ligger parallelt mellem motoren og køleren. Måleren er presset ned i en holder og styres på plads af en lille pael, der går ind i et hul i ladetryksmåleren.

Måleren er forbundet til bilens elektriske system ved hjælp af et stik, der kan trækkes ud. Derefter presses en flad skruetrækker forsigtigt ind mellem hver side af holderen og ladetryksmåleren, hvorefter den lirkes forsigtigt op.

Man kan købe ladetryksmålere mange forskellige steder og til meget forskellige priser. Jeg bestilte en på hjemmesiden Skandix og havde den dagen efter. 

Det tog kun et øjeblik at skifte den. Nu starter bilen med dette samme og den kører perfekt igen.

Reparation

Ejere af Volvo V40 og S40 – fortvivl ikke.

Er du den ellers glade ejer af en ældre Volvo V40 eller S40, så kan du løbe ind i noget, der umiddelbart ligner et mega-problem.

På Volvo V40 og S40 opstår der ind imellem problemer med nærlyset, som periodevis begynder at gå ud i den ene side. Fejlen skyldes ofte slitage i bilernes CEM-modul.

Det alvorlige problem opstår derefter fordi CEM-moduler for tiden er i restordre, så Volvo ikke kan levere modulerne. Brugte moduler er heller ikke til at opdrive fordi fejlen er temmelig udbredt.

Man kan altså stå med en ellers fin ældre velfungerende bil, som faktisk er værdiløs fordi lyset ikke kan bringes til at virke.

Fortvivl ikke - der findes en både god og fornuftig løsning på problemet! 

Hos Mariannes Bil-El har vi flere års erfaring i at reparere CEM-moduler til Volvo V40 og S40.

En reparation tager ikke længere tid, end du kan vente eller gå en frisk tur imens og prismæssigt ligger en reparation på omkring en femtedel af, hvad et nyt modul koster.

Volvo S80, V70 m.fl. - fejlkode CEM1E04

Har du nedsat lysstyrke i displays i dit instrument, er der ikke lys  i dit musikanlæg, kan du ikke holde det lange lys på, virker parkeringslyset ikke, virker tågelygterne ikke, så er det på med en tester og få kigget på fejlkoderne.

Min fejlkode viste CEM 1E04. Et Googleopslag viste, at koden dækker over, at der kunne være tre ting galt. Enten lyskontakten, forbindelsen fra lyskontakten til CEM-modulet eller der kunne være problemer med CEM-modulet.

På Youtube findes flere gode instruktionsvideoer, bl.a. om udskiftning af lyskontakten og udtagning af CEM-modulet.

Jeg startede med at undersøge det letteste – nemlig om lyskontakten virkede. Tilsluttede en brugt lyskontakt og vupti, så var problemet løst.

Seneste kommentarer

19.08 | 20:45

Og om jeg evt kan købe det lille relæ til at sætte i cem modulet til styringen af nærlyset mvh Henrik jeg Jan kontaktes på tlf 5193918

19.08 | 20:35

Hej har et spørgsmål om cem modulet i en v70 årg 02 kan repareres ,det er den klassiske med nærlyset mvh Henrik

17.07 | 10:59

Efter lang tids ulogiske fejlmeddelelser på min S80 fik jeg repareret min ABS-boks. Det løste problemet.
Hurtig og venlig service - kan klart anbefales.

24.06 | 19:05

Hej
Jag har bosal dragkrok med trasig axel taggar, min bil är citroen C4 model 2012 och har 5.4 mm lång, har ni sådan axel?
Mvh
Safaa

Del siden